Twee laadpalen voor elektrische wagens

Je hebt ongeveer 2 minuten nodig om deze tekst te lezen.

Eén van de struikelblokken voor de doorbraak van elektrische wagens is het aantal publiek toegankelijke oplaadpunten. Eandis kreeg daarom de opdracht van Vlaams Energieminister Bart Tommelein (Open Vld) om in Vlaanderen een netwerk van elektrische laadpalen uit te rollen. Ook in Moerbeke dus.

2 laadpalen in Moerbeke tegen 2020

Per stad/gemeente werd een quotum van laadpalen bepaald. Lokale overheden konden kiezen om een beroep te doen op het aanbod van Eandis of de laadpalen zelf (in eigen beheer of via concessie) te plaatsen. Het college van Moerbeke besliste om in te gaan op het aanbod van Eandis. In Moerbeke moeten er tegen 2020 minstens 2 publieke laadpalen geplaatst worden waarvan er intussen dus 1 in gebruik is genomen. Deze paal bevindt zich op de Markt en biedt de mogelijkheid om twee wagens tegelijkertijd op te laden.

Burgemeester Robby De Caluwé (Open Vld): “Het is belangrijk dat wie elektrisch rijdt en naar Moerbeke komt, de wagen ook eenvoudig kan opladen. Door te investeren in laadpalen op het publiek domein wil Moerbeke mee het elektrisch rijden stimuleren. We kiezen bewust voor locaties in het centrum, waar de chauffeurs tijdens het laden andere dingen kunnen doen, zoals inkopen doen bij de lokale middenstand of de plaatselijke horecazaken bezoeken.”

Zelf fan van elektrisch rijden

De burgemeester is trouwens zelf ook fan van elektrisch rijden. Naast burgemeester is hij ook bedrijfsleider. Binnen zijn bedrijf stelt hij zijn personeelsleden een elektrische bedrijfswagen ter beschikking. “Wij zijn een consultancybedrijf en onze medewerkers verplaatsen zich dus veel. We wilden dit op een duurzame manier doen, met een tiental elektrische wagens die met 100% groene stroom worden opgeladen. Maar onze medewerkers gaan ook naar klanten via openbaar vervoer, de fiets of deelwagen.” Zelf rijdt de burgemeester met een plugin hybride (een wagen die zowel elektrisch als op benzine rijdt). “Ikzelf doe regelmatig afstanden van 300 km en meer op een dag, waardoor puur elektrisch rijden toch nog een uitdaging is, maar met een hybride wagen kan ik toch zo’n 35% van mijn verplaatsingen via 100% groene stroom doen. Nochtans heb ik zelf ook drie maanden met één van onze elektrische wagens rondgereden, en mits wat organisatie kon ik toch overal vlot geraken, dankzij het netwerk van snelladers langs autosnelwegen, waar ik de wagen op een half uurtje kon opladen.”

Nog meer palen op komst

De locatie voor de tweede paal is nog niet bepaald. “We zullen dit evalueren in functie van de ontwikkeling van de suikersite en de nieuwe sportsite. Maar de uiteindelijke locatie kan ook nog een andere plaats worden.”

Eandis zal op vraag van inwoners die geen mogelijkheid hebben om een laadstation in hun eigen garage of op de eigen oprit te plaatsen gratis een openbare laadpaal op het openbaar domein plaatsen in een straal van 500 meter van de woning van de (toekomstige) eigenaar van een 100% elektrische wagen. “Zo zullen er dus wellicht nog meer palen worden geplaatst in onze gemeente, ook buiten het centrum.” Informatie hierover is te vinden op https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame-mobiliteit/laadpalen/een-laadpaal-aanvragen.

De laadpaal is voor de meest gangbare laadpassen in België toegankelijk. Je auto volledig opladen neemt zo’n 2 à 3 uur in beslag (afhankelijk van het type wagen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.