Week van de mobiliteit

Je hebt ongeveer 2 minuten nodig om deze tekst te lezen.

Vandaag is de ‘Week van de mobiliteit’ van start gegaan. Het ideale moment om even stil te staan bij de maatregelen die we de voorbije legislatuur namen op vlak van mobiliteit én bij de plannen die we voor de volgende legislatuur hebben.

In de eerste plaats springt natuurlijk de fietssnelweg richting Wachtebeke in het oog. Via deze fietsweg kunnen fietsers zich snel én veilig verplaatsen richting Wachtebeke. Maar we willen verder gaan. “De bedoeling is om deze fietssnelweg door te trekken richting Lokeren. Ook willen we de bestaande fietsroute richting Stekene omvormen tot een fietssnelweg. Bij deze omvorming worden ook de oversteken aangepakt om het autoverkeer af te remmen. Fietsers zullen immers op het hele traject voorrang hebben”, geeft Robby De Caluwé aan.

Maar ook op vlak van verkeersveiligheid werd er heel wat werk verricht. “Denk maar aan de aankoop van snelheidsdisplays, die een verkeersremmende impact hebben, of de installatie van ANPR-camera’s, waarmee bijvoorbeeld al meerdere chauffeurs zonder verzekering of rijbewijs uit het verkeer werden gehaald.” En ook zetten we heel wat stappen in het vergroenen van de mobiliteit. “De gemeente is haar wagenpark aan het vervangen door milieuvriendelijker alternatieven. En voor verplaatsingen tussen de verschillende gemeentelijke locaties en om huisbezoeken te doen, kochten we twee elektrische fietsen voor het gemeentepersoneel.”

Binnenkort wordt ook het comfort van de busreizigers verhoogd, met de plaatsing van nieuwe bushaltes en overdekte fietsenstallingen. “Openbaar vervoer is voor ons een aandachtspunt. Als gemeente gaan we dankzij de vervoersregio’s die binnenkort van start gaan, meer inspraak krijgen in het beleid rond openbaar vervoer. Dat is nodig, omdat kinderen nu bijvoorbeeld heel moeilijk richting Gent naar school kunnen met het openbaar vervoer. Ook kunnen onze jongeren niet buiten de gemeente uitgaan met het openbaar vervoer, dat moet beter.”

We laten momenteel een masterplan van het dorpscentrum opmaken. Daarin is ook aandacht voor mobiliteit. “Zo willen we bijvoorbeeld trage verbindingen creëren, waardoor fietsers en voetgangers zich ook binnen het centrum veilig en snel te voet of per fiets kunnen verplaatsen.” Ook blijven we ervoor pleiten de busterminal van De Lijn op de suikersite te ontwikkelen. Bij de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan hebben we de mogelijkheid voorzien, nu is het aan De Lijn om hiervoor middelen te voorzien en het project in de praktijk te realiseren.

“Eén van de zaken waar we na de verkiezingen onmiddellijk werk willen maken, is het organiseren van een systeem van autodelen. Er is vraag in de gemeente, en we geloven erin dat een deelwagen voor veel gezinnen een ideale oplossing is om de tweede wagen te verkopen.” Open Vld gelooft er zelfs in dat het mogelijk moet zijn om meerdere deelwagens in de gemeente te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.